Názov domény


Výber správneho názvu domény je jedným najdôležitejších rozhodnutí, ktoré urobíte pri tvorbe webstránky.

V začiatkoch internetu sa nepoužívali názvy domén, ako ich poznáme teraz. Používali sa reťazce čísel, ktoré sa priradili ku IP adresám konkrétnych stránok. Takto vznikol sled čísel, ktorý si užívatelia nevedeli zapamätať.

Následný vznik doménových mien pomáha užívateľom rýchlo nájsť požadované webstránky.

 

Krátky názov je dobrou voľbou

V našom článku vám prinášame 27 tipov, čomu venovať pozornosť pri vymýšľaní názvu domény.

Popremýšľajte, či je možné vašu doménu definovať jedným slovom. Slovom, ktoré bude zapamätateľné. Poprípade zvážte pridanie ďalších dvoch slov. Skvelo fungujú aj kombinácie dvoch slov, napr.: LifeHacker.com alebo GeekSquad.com.

 

Dlhšie domény sú ťažšie zapamätateľné

Ako sme už spomínali, krátky názov domény je výbornou voľbou. Skúste si zvoliť názov, ktorý bude mať ideálne do 10 znakov. Pri dlhých názvoch riskujete to, že si vás ľudia nebudú pamätať a radšej zvolia vašu konkurenciu, pretože na tú jednoducho nezabudnú.

 

Brainstorming

Zoberte si papier a vymyslite aspoň 5 fráz a slov, ktoré charakterizujú kľúčovú tému vašej webstránky. Zapíšte ich, zmiešajte a vytvorte ďalšie možné názvy domén. Nakoniec si vyberte ten názov, ktorý znie dobre a je nezabudnuteľný.

 

Myslite dlhodobo

Znie to ako klišé, no dajte si pri tvorbe názvu domény záležať. Budete s ňou pracovať celé roky. Akonáhle sa rozhodnete názov zmeniť, verte, že stratíte veľa času, peňazí a trpezlivosti pri migrácií alebo prerábke webu.

 

Svoj názov si musíte obľúbiť

Ako sme už spomínali, s názvom domény budete pracovať celé roky. Musíte byť s jej názvom samy spokojný. Pokiaľ sa vám z nejakého dôvodu názov nebude páčiť, vymyslite iný. Hľadajte až dovtedy, dokým si nebudete 100%ne istý.

 

Konajte rýchlo

Našli ste svoje doménové meno? Konajte rýchlo. Denne vzniká tisíce nových domén, ktorých majitelia hľadajú a vymýšľajú názvy domén. Ak ste svoj názov našli, nedovoľte nikomu ukradnúť vám ho a čo najskôr si ho registrujte.

 

Využite vlastné meno

Neviete prísť na žiaden zmysluplný názov domény? Prečo nevyužiť vlastné meno? Príkladom je spoločnosť Bayer – podľa zakladateľa spoločnosti Friedricha Bayera. Vlastné meno je vhodné aj v prípade, že chcete byť freelancerom.

 

Použite kľúčové slová

Nájdite kľúčové slovo, ktoré bude charakterizovať vaše podnikanie ako jeden celok. Na generovanie kľúčových slov použite nástroj Google Keyword Planner alebo iné webové analyzátory. V priemere 63% domén s najvyššou výkonnosťou má vo svojej adrese URL kľúčové slová.

 

Pozor na ochranné známky

Overte si, či nejaká spoločnosť už dané meno nevlastní. Vyhnete sa takto problémom za porušenie ochrannej známky. Napríklad použitie názvu “wordpressblog.sk” je protiprávne, pretože WordPress je ochranná známka.

 

Žiadne čísla alebo pomlčky

Čísla a pomlčky spôsobujú zmätok. Nepoužívajte ich pokiaľ nemusíte. Držte sa od nich za každú cenu. Dokonca aj niečo tak chytré ako číslo1website.com robí viac zmätku ako úžitku. Pokiaľ chcete v názve pomlčku použiť, obmedzte ju len na jednu. Prílišné použitie pomlčok pôsobí lacno a chaoticky. Najlepšie aj tak urobíte, ak si registrujete názov s aj bez pomlčky, a ten s pomlčkou presmerujete na bezpomlčkový.

 

Partnerstvo s inou spoločnosťou

Pokiaľ sa chystáte uzavrieť partnerstvo s iným podnikateľom, poprípade zlúčiť svoju spoločnosť s inou, myslite na to pri názve domény. Nemusíte vymýšľať nové meno, vytvorte názov domény pomocou častí z oboch mien. Napr.: Ben & Jerry´s -> benjerry.com.

 

Pouvažujte nad ďalšími koncovkami domén

Ak si zaregistrujete .sk doménu, skúste využiť aj ďalšie koncovky domény. V prípade, že vaši zákazníci nesprávne zadajú doménu, budete ich vedieť presmerovať na vašu hlavnú stránku. Tento trik využila napr.: Sephora – sephora.biz, sephora.net a sephora.info vás zavedú priamo na Sephora.com.

 

Držte sa generických a tradičných domén

Existuje veľké množstvo koncoviek domén; od tradičných, až po novšie ako .photography, .blog, atď. Na novšie koncovky domén však ľudia nie sú ešte zvyknutí.  Väčšina svetových užívateľov napíše automaticky koncovku .com bez toho, aby vedeli, akú koncovku má stránka. V prípade krajiny ľudia preferujú lokálnu koncovku. Neriskujte preto používaním nových a nepoznaných koncoviek.

 

Vyhnite sa dvojitým písmenám

Je dobré sa vyhnúť v názvoch dvojitým písmenám, ak ide o dve slová končiace a začínajúce sa tým istým písmenom. Použitie dvojitých písmen zvyšuje šance na vytvorenie preklepov. Vaši zákazníci môžu pri hľadaní domény zabudnúť napísať jedno písmeno a už je problém na svete. Napríklad v prípade domény ako Presssetup.com. Takáto doména bude náchylnejšia na preklepy a spôsobí stratu návštevníkov a prípadných zákazníkov.

 

Nechajte sa inšpirovať mytológiou a literatúrou

Máte vášeň pre literatúru alebo históriu? Využite svoju vášeň pri tvorbe názvu domény. Napríklad ako sa firma Nike inšpirovala starogréckou bohyňou víťazstva.

 

Mix slov

Vytvorte mix dvoch alebo viacerých slov, ktoré sú zmysluplné pre vaše podnikanie. Napríklad Evernote (z „navždy“ a „poznámky“).

 

Použite latinčinu

Latinčina je skvelým zdrojom pre obchodné mená, napríklad Acer („ostré“, „schopné“) a Volvo (v angličtine „I roll“).

 

Inšpirujte sa mapou

Pri vymýšľaní názvu použite mapu. Máte obľúbené miesto? Prečo ho nepoužiť, ak sa vám páči a hodí? Napríklad firma Amazon, ktorá je pomenovaná po najvodnatejšej rieke na svete.

 

Pozrite sa na váš produkt z iného uhla

Neobmedzujte sa stereotypným náhľadom na váš produkt. Požiadajte rodinu a priateľov, aby ohodnotili váš produkt. Spoločne viete prísť na iný uhol pohľadu a budete vedieť vymyslieť nový a originálny názov domény.

 

Zmiešajte viaceré slová

Ďalším spôsobom, ako nájsť nový názov pre vašu doménu, je mix písmen zo slov, ktoré vás charakterizujú. Napríklad vaše meno a miesto, kde žijete. Rovnako vznikol názov IKEA (z názvu zakladateľa Ingvar Kamprad a kde vyrastal: Elmtaryd Agunnaryd).

 

Doména na mobilných zariadeniach

Väčšina návštevníkov bude prichádzať na váš web prostredníctvom mobilných telefónov. Tomuto trendu prispôsobte názov svojej domény. Skúste napísať doménu na vašom telefóne. Píše sa vám ľahko?

 

Poburujúce/negatívne názvy domén

V žiadnom prípade v doméne nepoužívajte poburujúce a negatívne slová. Nechcete predsa, aby si návštevníci o vás urobili negatívny obraz ešte pred návštevou vašej stránky. Pred registráciou domény skontrolujte ako je vaša doména napísaná.

Dobrým príkladom, aký názov domény nezvoliť, je napríklad IT šrot – www.itscrap.com

 

Cudzie slová

Pokiaľ je publikum vašej stránky z jedného regiónu, viete šikovne použiť ich rodný jazyk. V takom prípade použite slovo, názov, ktorý bude pre vašich návštevníkov nezabudnuteľný. Napríklad ako Daewoo – čo znamená „veľký dom“ v kórejčine.

 

Nechajte si priestor na premýšľanie

Zvážte, čomu všetkému sa budete venovať v rámci svojej domény. Chcete mať kvetinárstvo a zbožňujete orchidey? V prípade, ak si zvolíte názov domény napr.: orchidblog.sk, ale neskôr budete chcieť písať aj o iných kvetoch, názov vašej domény stratí zmysel.

 

Názov domény podľa produktu

Tento princíp je veľmi riskantný. Neviete, ako sa bude dariť vášmu produktu. Ak budete chcieť neskôr rozšíriť ponuku produktov, ľudia si vás budú pamätať len na základe jedného produktu.

 

Odstráňte alebo pridajte písmeno

Ďalšou možnosťou je odstránenie alebo pridanie písmena. Ak z nejakého dôvodu nemôžete použiť názov, ktorý ste si pôvodne zvolili, pridajte k názvu písmeno, alebo jedno odoberte. Vytvoríte tak nový a originálny názov, ktorý vás odlíši od konkurencie a zvýši zapamätateľnosť vašej značky u zákazníkov. Tento princíp využili aj Flickr a Tumblr.

 

Použite slovník

Pripravte si pero a slovník, v ktorom nájdite slovo, ktoré sa vám páči. Meno napíšte a skúste upraviť; pridať písmeno, odobrať, atď. Kreativite sa medze nekladú. Tento princíp využili tvorcovia napríklad pri názvoch domény Blizzard a Twitter.

Veríme, že pomocou našich tipov vytvoríte originálny názov pre svoju doménu. Názov, ktorý bude ľahko zapamätateľný a obľúbený u vašich zákazníkov.

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment