Premýšľate o výbere domény? Na začiatok by ste si mali ujasniť účel jej používania. Ak potrebujete doménu na firemné účely, je nutné vziať pri nej do úvahy iné faktory ako pri výbere domény na osobné používanie.

 

Akú koncovku domény zvoliť?

Koncovka domény závisí od toho, čo s doménou plánujete. Existuje množstvo koncoviek; generické (.com, .org, .net, .eu …), koncovky krajín (.sk, .cz, . hu…) a tiež novšie koncovky (.beer, .blog…).

Ak ste firma s národným pôsobením, vyberte si koncovku krajiny, v ktorej chcete pôsobiť. Ak chcete pôsobiť na Slovensku, zvoľte koncovku .sk, pokiaľ chcete pôsobiť v Českej republike, najvýhodnejšia je pre vás koncovka .cz, pre Maďarsko zasa .hu doménu.

Iná situácia nastáva, ak ste firma s národným pôsobením, ale máte v pláne expandovať do zahraničia. Môžete si vybrať z dvoch ciest:

  • buď si zvolíte koncovky krajín, v ktorých budete produkty predávať a expandovať,
  • alebo si môžete zvoliť všeobecnejšiu generickú koncovku .com a všeobecný názov zrozumiteľný pre viacero krajín a následne na doméne budete mať jazykové mutácie stránok.

 

Upozornenie: Druhá možnosť je lepšia v prípade, že ste firma pôsobiaca v mnohých krajinách, prípadne celosveto. Ak pôsobíte resp. chcete pôsobiť len na niekoľkých lokálnych trhoch, lepšie urobíte, ak zvolíte prvú možnosť.

 

Nové koncovky domén. Výhoda alebo nevýhoda?

Koncovky domén sa postupom času rozšírili o nové druhy, napr.: .food, .travel, .me. Pri použití týchto koncoviek je potrebné zvážiť ich vhodnosť.

Ak chcete na stránke prezentovať svoje osobné postoje, názory, koncovka domény .me sa vám oplatí. Avšak pri ostatných koncovkách vzniká menšie riziko, pretože sú pre ľudí neznáme.  V takom prípade musíte vyvinúť väčšie úsilie na to, aby sa práve vaša stránka dostala do väčšieho povedomia oproti konkurenčným stránkam.

Pokiaľ ako firma premýšľate o kreatívnejšej koncovke domény, nedajte sa opiť rožkom. Je lepšie zvoliť tradičnú koncovku domény ako novšie, ktoré vám neposkytnú výhodu vo vyhľadávaní. Google tieto nové doménové koncovky posudzuje rovnako ako tie tradičné.

Ak však chcete byť originálny a kreatívny, oplatí sa zvoliť niektorú z nových koncoviek. Pre bežné účely alebo pre firemné stránky sú zatiaľ málo vhodné.

 

Výber názvu domény a chyby, ktorým je potrebné sa vyhnúť

Názov domény, či už na osobné, alebo firemné účely, by mal byť krátky a dostatočne výstižný. Ideálne použite do 10 znakov, pretože vaši ľudia si budú len sotva pamätať dlhšie názvy domén a nie to ich ešte zadávať do vyhľadávačov. V druhom rade by aj samotný názov mal byť ľahko zapamätateľný.

V prípade budovania osobnej stránky, použite svoje meno alebo niečo, čo je pre vás charakteristické. Týmto spôsobom si zabezpečíte lepšiu zapamätateľnosť u svojich potenciálnych čitateľov a návštevníkov vašej stránky.

Ak budujete firemnú stránku, názov domény môžete zvoliť podľa svojej značky alebo firmy.

 

Najčastejšie chyby pri názve domény

  1. Vyhnite sa použitiu skratiek, pomlčiek a čísel, pokiaľ nie sú súčasťou vašej značky alebo firmy.
  2. Ak ste firma, ktorá ponúka len jeden produkt, zbytočne sa budete limitovať názvom domény na základe jedného produktu. V prípade predaja ďalších produktov si len uškodíte a obmedzíte svoje možnosti podnikania.
  3. Nie je vhodné použiť lokalitu vašej firmy v názve domény. V prípade, že ste firma, ktorá vyrába mašle a pôsobí v Trenčíne, ale neskôr by ste chceli expandovať do ďalších miest na Slovensku, boli by ste limitovaný doménou masletrencin.sk. Ľudia z iných miest by na ňu neklikali, pretože by pre nich nevyzerala relevantne. Zvoľte skôr všeobecnejší názov pre vašu doménu. Názov, ktorý vám dovolí expandovať aj do iných miest bez obmedzení.



Subdomény – áno, či nie?

Subdoména je doména tretieho rádu, ktorú si neregistrujete. Viete si ju vytvoriť v rámci existujúcej domény, napr. nazovsubdomeny.vasadomena.koncovka.

 

Využitie subdomén

Subdomény je dobré využívať len v niekoľkých prípadoch:

 

  • Ak chcete mať časť svojej stránky oddelenú od hlavnej časti – napr.: ak chcete svoju stránku doplniť o fórum na kladenie otázok -> forum.domena.sk
  • Ak sú sekcie v rámci stránky dosť veľké a vhodné na samostatnú subdoménu. Napr.: v prípade veľkých portálov: dovolenka.sme.sk, reality.sme.sk atď.
  • V prípade, ak pôsobíte celosvetovo a na subdoménu chcete umiestniť jazykovú mutáciu pre konkrétnu krajinu.
  • Ak potrebujete jednotlivé súčasti webstránky rozdeliť podľa konkrétnych fungujúcich systémov, napr.: umiestniť objednávací systém eshopu na subdoménu kvôli komplikovanému napojeniu.
  • V prípade podpory menších samostatných brandov rámci väčšej značky. Napr. znacka.hlavnaznacka.koncovka.
  • Taktiež je možné použiť subdoménu www -> www.vasastranka.sk.

 

Ak chcete mať v rámci stránky blogovú sekciu, odporúčame vám dať ju nedávať na subdoménu a namiesto toho:

  • mať články v samostatnom priečinku /blog/ -> nazovstranky.koncovka/blog/nazov-clanku
  • url adresu článku mať priamo za doménou -> nazovstranky.koncovka/nazov-clanku



Je výhodnejšia registrácia domény mojafirma.sk alebo mojprodukt.sk?

Žiadna začínajúca firma by nemala riskovať tým, že si názov domény registruje na základe svojho produktu. Nikdy neviete dopredu odhadnúť, ako sa vášmu produktu bude dariť. V prípade domény s názvom neúspešného produktu nemáte šancu vytvoriť dobrý web. Stavte preto na iné názvy, napríklad zvoľte ako názov domény názov svojej firmy.

Názov produktu pre doménu môže byť vhodný pre už zabehnutú firmu, ktorá má hlavnú doménu a produktová doména bude len vedľajšia mikrostránka na podporu predaja.

 

Doména a SEO (optimalizácia pre vyhľadávače)

Pri výbere konkrétneho názvu a domény je vhodné pozerať sa na ňu aj z hľadiska SEO.

V začiatkoch internetu sa ľudia pri vymýšľaní domén riadili tým, že v názve použili čo najviac kľúčových slov a vedeli, že to ich stránkam prinesie lepšie výsledky vo vyhľadávaní. Na obsahovú časť svojho webu až tak nemysleli, preto takéto weby častokrát nemali pre návštevníkov žiadnu pridanú hodnotu. V roku 2012 Google zakročil aktualizáciou svojho algoritmu, odkedy kľúčové slová v doméne už nie sú dôležitý faktor pre pozície vo vyhľadávači a majú na ne len minimálny vplyv.

Použiť kľúčové slovo v názve domény môžete, avšak dbajte tiež na kvalitný a prepracovaný obsah webu, lebo hlavne ten vám spolu so spätnými odkazmi dopomôže k lepším výsledkom vo vyhľadávaní.

 

Sila domény – faktor, na ktorý treba myslieť od začiatku

Ak chcete byť dostatočne viditeľný vo vyhľadávaní v Google, mali by ste dostatočne pracovať na sile svojej domény. Čím bude vaša doména silnejšia, tým viac a lepšie bude konkurovať ostatným webom vo výsledkoch vyhľadávania.

Google silu domén určuje pomocou tzv. Pagerank. Ide o algoritmus z dielne Google, ktorý funguje na vyhodnocovaní počtu a kvality spätných odkazov. Preto platí, že čím viac kvalitných a relevantných webov na váš web odkazuje, tým vaša doména naberá na sile. Pagerank síce nikde nemôžete zistiť, ale dobrou náhradou je domain authority od Moz-u.

Ak by ste doménu chceli v budúcnosti zmeniť, môžete si kedykoľvek registrovať novú, ale silu domény si nemôžete len tak preniesť. S novou doménou ju budete musieť budovať nanovo.

 

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment