Ako si založiť vlastný eshop

Ste podnikateľ, ktorý plánuje založiť eshop a rozšíriť svoje podnikanie o predaj v online prostredí? Alebo momentálne uvažujete o online podnikaní a chceli by ste predávať online?

V tomto článku nájdete kompletný návod, v ktorom sa dozviete všetko potrebné o tom, ako si založiť vlastný eshop.

Založenie vlastného eshopu je krok, o ktorom treba veľa premýšľať. Na začiatok potrebujete zhodnotiť niekoľko kľúčových faktorov, kým sa do tvorby eshopu pustíte.

Ktoré to sú si teraz detailne rozoberieme.

1. Nájdite produkt, s ktorým na trhu prerazíte

Skôr než rozbehnete eshop naplno a investujete nemalé peniaze alebo energiu do propagácie, musíte nájsť správny segment a produkty s potenciálom na predaj. Úspech eshopu nezávisí len na marketingu alebo peknom dizajne. Aj s menej „premakaným“ eshopom by ste predali dobrý produkt, ale naopak to neplatí. Zamyslite sa teda nad tým, čo vám ako spotrebiteľom v živote chýba. Preskúmajte rôzne výklenky a tržné segmenty a zistite, v čom sa skrýva potenciál.

Niektoré segmenty sú ťažkým orieškom a pre začínajúcich podnikateľov to platí obzvlášť. Vyberte si segment, ktorému rozumiete a staňte sa odborníkom v danej oblasti a na dané produkty.

Pokiaľ bude váš eshop zameraný na určitý typ produktov, budete môcť konkurovať väčším eshopom so širokým zameraním a môžete svojim zákazníkom ponúknuť osobný prístup a starostlivosť. Napríklad mamičky na materskej dovolenke, modelárov, atď.

V neposlednom rade závisí nielen na dobrom produkte, ale aj na tom, akú budete mať maržu. Zistite si tiež, či existuje vhodný dodávateľ daných produktov, od ktorého môžete výhodne nakúpiť, aby ste na predaji niečo zarobili.

2. Príprava podnikateľského plánu

Pred začatím každého biznisu je vhodné pripraviť si podnikateľský plán. Takýto plán vám môže pomôcť predvídať situácie a dôkladne sa na ne pripraviť.

Dopredu síce neviete odhadnúť čísla predajov a vaše zisky, no príprava biznis plánu vás prinúti zamyslieť sa nad kľúčovými okolnosťami, ktoré budete musieť zvážiť pri tvorbe eshopu.

Biznis plán pre eshop by mal obsahovať hlavne:

  • portfólio ponúkaných produktov/služieb
  • kanály na získanie zákazníkov
  • odhadovaný mesačný cashflow, mesačný rozpočet, marže a zisky
  • vaše ciele aspoň na jeden rok (od spustenia eshopu)
  • návrh marketingovej stratégie   

3. Analyzujte svoju konkurenciu

Našli ste segment, v ktorom chcete preraziť? Výborne. Teraz je na čase analyzovať konkurenciu a jej ponuku. Analýza konkurencie je odrazovým mostíkom pri určovaní vašej budúcej marketingovej stratégie. Zamerajte sa na viacero konkurentov v širšej oblasti a nie len najväčší eshop v danom segmente.

Následne si odpovedajte na tieto otázky:

  • Je na trhu konkurencia, ktorá má široké pôsobenie?
  • Koľko produktov konkurencia predáva?
  • Aké sú obraty vašej konkurencie?
  • Pôsobí vaša konkurencia na sociálnych sieťach?
  • Ponúka konkurencia svojim zákazníkom blog?
  • Aké majú spôsoby dopravy?
  • Akú sú platobné možnosti?
  • Ponúkajú konkurenčné výhody?

Ak sa chcete o analýze konkurencie dozvedieť viac, odporúčame vám článok Ako analyzovať svoju konkurenciu + nástroje

4. SWOT analýza

SWOT analýza vám dokáže pomôcť pri analýze vašich slabých a silných stránok. Viete ňou analyzovať tiež riziká, ktoré vás vedia ohroziť „zvonku“. Vo SWOT analýze zhrňte svoje silné a slabé stránky, ale aj riziká a príležitosti. Pri vytváraní tejto analýzy je dôležité poznať nielen svojich potenciálnych zákazníkov, ale aj konkurenciu na trhu.

5. Dodávatelia a logistické služby

Pri tvorbe eshopu je dôležité myslieť aj na dodávateľov a kvalitu produktov. Zamerajte sa na kvalitu produktov, na rýchlosť ich doručenia a možnosti reklamácie. Zahraničný trh poskytuje široký výber produktov za nižšie ceny, ale dlhší čas dodania. Oproti tomu slovenskí dodávatelia produktov vám poškodený tovar rýchlejšie reklamujú a v prípade potreby viete s nimi jednoduchšie komunikovať.

Čo sa týka logistiky, mali by ste svojim zákazníkom poskytnúť najbežnejšie možnosti dodania:

  • doručenie poštou
  • doručenie kuriérom
  • osobný odber
  • odberné miesta u vašich partnerov
  • výdajné miesta napr. zasielkovna.sk a iné.

6. Výber názvu eshopu a domény

Dobrý eshop nerozbehnete bez dobrého názvu či už samotného obchodu alebo internetovej domény.

Pri vymýšľaní názvu pamätajte na tieto pravidlá:

  • názov má byť zapamätateľný
  • môže obsahovať kľúčové slovo, ktoré súvisí s vašimi produktami
  • názov musí mať voľné domény pre všetky trhy, na ktorých sa rozhodnete pôsobiť
  • názov nesmie parazitovať a napodobňovať inú značku

Pri vymýšľaní názvov vám odporúčame prečítať tieto články s konkrétnymi radami a postupmi: Ako vymyslieť názov domény a Ako vymyslieť názov firmy.

7. Výber eshopového riešenia

Ďalším krokom je voľba vhodného eshopového riešenia, na ktorom vám pobeží online obchod.

Na výber máte:

  • eshop na prenájom
  • open-source riešenie
  • eshop na mieru

Výber eshopového riešenia závisí od vášho rozpočtu. Každá z týchto možností má svoje výhody aj nevýhody. 

Najjednoduchším riešením je eshop na prenájom, pri ktorom musíte rátať s istými obmedzeniami. Ide pravdepodobne o najpoužívanejšie riešenie, keďže spustenie je veľmi rýchle. Na výber máte napr. služby Atomer, Eshoprychlo a pod.

Do kategórie open source riešení patrí Woocommerce na platforme WordPress, Opencart či Prestashop. V prípade, že budete chcieť použiť niektoré z týchto riešení, s veľkou pravdepodobnosťou budete musieť rátať s odbornou pomocou programátora, ale vďaka voľne dostupným návodom dokážete väčšinu zvládnuť aj sami.

Eshop na mieru je výborná voľba, ak máte dostatočný rozpočet, premýšľate o tom rozšíriť váš eshop, máte premyslenú automatizáciu skladových a účtových systémov, či pridávanie jazykových mutácií a funkcií presne na mieru.

8. Platobná brána na prijímanie online platieb

Výber platobnej brány je dôležitým krokom v rámci tvorby vášho eshopu. Nechcete predsa riskovať odchod svojich zákazníkov len preto, lebo nevedeli, ako majú zaplatiť za objednávku na vašej stránke?

Používanie platobnej brány musí byť jednoduché pre vašich zákazníkov a zároveň sa ľahko implementuje do vašej stránky. Pri výbere konkrétnej platobnej brány zvážte niekoľko kritérií.

Podľa čoho vyberať?

  • kompatibilita s vaším CMS/eshopom/fakturačným softvérom
  • jednoduché nasadenie vs. potreba programátora
  • akceptované jazyky a meny
  • cena a platobné podmienky
  • podmienky na získanie platobnej brány

Kompatibilita

Kompatibilita je jedným z najdôležitejších kritérií. Platobná brána musí bez problémov komunikovať s inými systémami, napr.: účtovným a integrovať sa do webu/eshopu.

Ak používate obľúbený WordPress a WooCommerce, na napojenie platobnej brány potrebujete programátora alebo môžete pohodlne využiť aj plugin. 

V neposlednom rade je dôležitá fakturácia. Ak používate Superfaktúru, tá dokáže párovať platby pri mnohých slovenských bankách a iDoklad môžete prepojiť cez API.

Jednoduché nasadenie vs. potreba programátora

V prípade, ak ste si dali eshop naprogramovať skúseným programátorom, nasadenie platobnej brány do eshopu nebude problém. Túto úlohu za vás vykoná programátor.

Ak ste začínajúci podnikateľ, ktorý si svojpomocne vytvára svoj prvý eshop, napr.: použitím WooCommerce, Prestashop, musíte si vybrať platobnú bránu, ktorú viete ľahko napojiť na svoj web. Či už prostredníctvom pluginu, alebo predajnej aplikácie, s ktorou platobná brána dokáže komunikovať.

Akceptované meny a jazyk

Ak chcete predávať v krajinách mimo Slovenska, prípadne Česka, budete potrebovať bránu, ktorá dokáže pracovať s cudzími menami a je tiež dostupná v danom jazyku.

Cena a platobné podmienky

Neexistuje spôsob, ako sa poplatkom za prevádzku platobnej brány vyhnúť. Platobné služby nie sú zadarmo a tiež neposkytujú žiadnu jednoduchú, či skúšobnú verziu zdarma.

Poplatky sú najčastejšie v týchto formách:
– provízia zo zaplatenej sumy (v priemere 0,9 – 1,5%)
– fixný poplatok + provízia zo zaplatenej sumy (napr. 0,10€ + 1%)

Ak by ste predali produkty v hodnote 40€, tak váš poplatok poskytovateľovi platobnej brány by mohol byť 40×0,01 + 0,1 = 0,50€.

Treba si však dať pozor, pretože niektoré platobné brány môžu mať poplatky v závislosti od výšky vášho obratu.

Napríklad, ak predáte produkty len do výšky X€, platobná brána vám môže účtovať mesačný poplatok za vedenie brány a prirátať si k tomu aj vyššiu províziu zo zaplatenej sumy.

Dôležité je myslieť aj na napojenie bankového účtu na platobnú bránu. Nie každá platobná brána túto možnosť povoľuje. 

V prípade, ak svoj účet nemôžete napojiť na platobnú bránu, pri zrealizovaní platby budete mať peniaze dočasne uložené v „online peňaženke“ danej brány. Neskôr ich budete musieť previesť do svojej banky, čo opäť môže byť za poplatok.

Podmienky získania platobnej brány

Platobné brány sú spravidla vydávané len podnikateľským subjektom. Čiže v prípade, ak si budete chcieť nanečisto vyskúšať podnikanie s eshopom, budete mať problém pri získaní platobnej brány.

Platobné brány bánk

Väčšina bánk na Slovensku ponúka vlastné riešenia na prijimanie online platieb. Ide o platbu kartou a platbu cez internet banking.

V prípade platby kartou stačí, ak zákazník zadá číslo svojej karty, potvrdí ho, prípadne prejde cez 3D secure overenie a platba bude zrealizovaná. Pri platbách cez internet banking je platba trochu komplikovanejšia.

Príklad: Ak máte na svojom webe možnosť platby cez internet banking Tatra banky, tento spôsob platby znamená, že iba zákazník s účtom v tejto banke môže uhradiť platbu za zakúpený tovar. Takže pre internet banking každej banky budete potrebovať zvlášť všetko potrebné nastaviť.

Zákazník po vybratí platobnej metódy bude presmerovaný do internet bankingu svojej banky, kde pre neho budú k dispozícií predvyplnenené údaje a čiastka na úhradu. 

Banky a ich platobné brány:

  • Tatra banka – jedno z najobľúbenejších riešení na Slovensku. Platby kartou je realizovaná prostredníctvom systému CardPay, na ktorý je väčšina Slovákov zvyknutá, platby cez internet banking sú realizované prostredníctvom brány Tatrapay.
  • Slovenská sporiteľňa – cez internet banking môžu zákazníci pohodlne zaplatiť prostredníctvom platieb Sporopay. Na platby kartou banka využíva externý systém GP webpay, keďže nemá vlastnú platobnú bránu.
  • VÚB banka – platba kartou prostredníctvom vlastnej brány eCard, platby cez internet prostredníctvom bankingu ePlatby.
  • Unicredit bank – na platby kartou môžete využiť ich bránu WebCard, na prijímanie platieb prostredníctvom internet bankingu Uniplatba.

Tieto platobné brány vám musí napojiť buď programátor, alebo sa pri eshopových riešeniach musíte spýtať na kompatibilitu a napojenie na stránke danej služby. 

V prípade Prestashopu je to jednoduchšie, keďže viete nájsť rozšírenia pre Tatra banku a VÚB banku na oficiálnej stránke Prestashopu. Takisto pre CMS WordPress viete nájsť rozšírenia pre Tatra banku, VÚB banku, aj SLSP.

Platobné brány

Okrem platobných brán bánk existujú tiež externí dodávatelia týchto služieb. Na výber máte z veľkého množstva používaných platobných brán.

Za zmienku stojí aj používanie QR kódov, ktoré sa vašim zákazníkom jednoducho zobrazia na stránke. či objednávke. Následne prostredníctvom aplikácie svojej banky si tieto kódy zákazníci naskenujú a uskutočnia platobný príkaz.

Viac o jednotlivých bránach a ich výhodách si môžete prečítať v článku Ako vybrať platobnú bránu pre svoj eshop alebo web.

9. Hosting

Ak plánujete menší eshop s pár produktami, môžete využiť klasický webhosting, ktorý vám na začiatok podnikania postačí. V prípade, že plánujete mať v rámci eshopu stovky, až tisícky produktov, pri používaní klasického zdieľaného eshopu môže byť váš eshop pomalý. 

V takom prípade je vhodné prejsť na virtuálny server (VPS). So serverom budete síce mať väčšie prevádzkové náklady, ale zvýši sa vám výkon a konfiguráciu si budete vedieť nastaviť podľa potrieb.

Ak váš eshop vyrastie ešte viac, môžete prejsť na hosting v cloude prípadne na dedikované servery.

10. Návštevnosť eshopu

Ak chcete svoj eshop zviditeľniť a prilákať na neho väčší počet potenciálnych zákazníkov, musíte porozmýšľať o tom, ako naň získať návštevnosť. Spôsobov existuje veľmi veľa, ale vašou úlohou bude v prvom rade popremýšľať o nasledujúcich otázkach:

  • Kto sú vaši potenciálni zákazníci? 
  • Kde sa vaši zákazníci vyskytujú? 
  • Sú vaši zákazníci na sociálnych sieťach? 
  • Máte rozpočet na platenú reklamu?
  • Cez ktoré 

Keď máte odpovede na tieto otázky, tak až potom by ste mali vyberať zdroje návštev, na ktoré by ste sa mali zamerať. Platenú reklamu na Facebooku budete využívať zbytočne, ak ňou nemáte ako osloviť práve vašu cieľovú skupinu.

11. Analýza kľúčových slov a SEO

Optimalizácia pre vyhľadávače (skratka SEO), slúži na zlepšenie návštevnosti vašej webovej stránky prostredníctvom vyhľadávačov. Na Slovensku je reč hlavne o Google, keďže je najpoužívanejší. Základ každého SEO tvorí analýza kľúčových slov.

Analýzu kľúčových slov je potrebná, aby ste našli kľúčové slová súvisiace s vašim podnikaním a ktoré pritiahnu na váš web relevantnú cieľovú skupinu. Väčšina webov a eshopov má na webe slová, ktoré vôbec nie sú hľadané, a preto ani nemajú na webe veľkú návštevnosť z Google.

Dôležité je preto od začiatku tvorby eshopu poznať spôsob, akým ľudia premýšľajú a následne do Google zadávajú kľúčové slová. 

Odporúčané čítanie:

Čo je to SEO a ako s ním zviditeľniť svoj web

Ako na SEO: návod na optimalizáciu webu pre vyhľadávače

12. Affiliate marketing 

Affiliate marketing je proces zarábania cez províziu z prostredkovaného predaja produktu inej firmy. 

Ako eshop ho teda môžete využiť tak, že vďaka svpjmu províznemu affiliate programu môžete osloviť influencerov alebo blogerov, ktorí vďaka sprostredkovaným predajom môžu zarábať cez odporúčanie vašich produktov.

Ak sa chcete dozvedieť viac o affiliate marketingu, jeho výhodách a možnostiach, prečítajte si tento detailný článok Čo je affliate marketing a ako s ním začať.

13. Právne informácie

Po právnej stránke musíte mať pre správne fungovanie eshopu naštudované potrebné zákony, dodržiavať právne povinnosti a uvádzať ich na stránke vášho eshopu.

  • § 11 ods. 1 zákona 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov
  • obchodné podmienky
  • reklamačný poriadok
  • a v neposlednom rade nariadenie GDPR

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment