Správanie čitateľov je rôzne, napriek tomu by sa dalo všeobecne povedať, že ľuďom nevadí prečítať si dlhý článok, a to pokojne aj na niekoľko stránok. V prvom rade je nutné čitateľa zaujať a následne ponúknuť zrozumiteľný a prehľadný článok. 

Úvodom by som rád povedal, že je celkom jedno pre koho a čo píšete: V zásade platia rovnaké pravidlá. Samozrejme, sú rozdiely v tom, či pridávate nový príspevok na súkromný blog o vašej dovolenke, či spisuje report svojmu investorovi. Napriek tomu v oboch prípadoch môžete použiť osvedčené pravidlá:

1. Než začnete písať

Niekoho možno udiví, že prvá vec pri písaní článku vlastne vôbec nie je o písaní.

Takže predtým, než začnem zbesilo búšiť do klávesnice, premyslím si pár základných otázok:

  • Čo chcem povedať? V prvom rade je potrebné si uvedomiť o čom budem písať: Napísať môžem moje úvahy o živote, zážitky z dovolenky, komentár k účtovnej uzávierke alebo popis produktu. Každá oblasť má svoje špecifiká. Ak je zvolená téma obsiahlejšia, vyberte si len určitú časť a tú popíšte. Prípadne článok rozdeľte na viac častí (často označované ako seriál).
  • Píšete niečo, čo už niekto napísal? To nevadí. O každej téme už niekto písal. Môžete to napísať lepšie, vlastnými slovami, pripraviť výpis toho najlepšieho a pripojiť svoj pohľad. Základné pravidlo, často bohužiaľ ignorované: Keď nemáte čo povedať, tak to nehovorte. Písať článok len pre článok je hlúposť.
  • Komu to chcem povedať? Kto bude mojím čitateľom? Ak medzi môjho čitateľa patrí široká verejnosť, musím používať také výrazy a jazyk, ktorým bude rozumieť. Priestor si tak zaslúži aj istá dávka vysvetliviek či podrobnejšieho popisu. Naopak, pre úzko zameranú skupinu profesionálov, je zbytočné akokoľvek preťahovať oznámení vysvetľovaním dobre známych pojmov a skratiek.
  • Prečo to chcem povedať? Motivácií, prečo článok píšem, môže byť veľa: vlastná realizácia, záujmová činnosť, pracovná povinnosť, tlačí na mňa šéfredaktor, … Autori bývajú často pod tlakom – najmä pevne danú tému a stanovený termín odovzdania urobí svoje. Či už je to akokoľvek, je dobré pristúpiť k písania článku s istou dávkou nadšenia: Keď už to musím napísať, tak nech to stojí za to.
  • A konečne: Prečo by to mal niekto čítať? Aká je pridaná hodnota vášho článku? Napísali ste niečo zaujímavé? Máte zaujímavú myšlienku alebo len podávate staré známe informácie novým spôsobom? Tak či onak, malo by to niekoho zaujímať. Unikátnosť a prínos pre čitateľa sú na prvom mieste.

2. Napíšem vlastný článok

Je až neuveriteľné, koľko ľudí začne písať článok práve týmto spôsobom: napíše nadpis – ten bude modrý, 38 bodov veľký. A tučný. Teraz tam dám tento obrázok. Ten text je moc dlhý, o jedno slovo ho skrátim, … Už viete, kam tým mierim? Áno, ako prvé je potreba napísať obsah a na to vám postačí bohato aj poznámkový blok. Na formátovanie a ďalšie úpravy budete mať čas neskôr. Navyše v túto chvíľu môže byť formátovanie kontraproduktívne – vytrháva totiž z práce.

Príprava a podklady

Hneď na začiatku je vhodné zabezpečiť si zdroje informácií: Tieto môžu byť iné odborné články (pozor na kopírovanie!), Odkazy a prípadná multimédiá (fotografie, video, …).

Nie zriedka je nutné materiály a danú problematiku naštudovať. Pokúste sa zistiť čo najviac zásadných informácií: nájdite ďalšie zdroje, píšte si poznámky, pýtajte sa, oslovte výrobcu produktu, zapojte sa do diskusnej skupiny, hľadajte štatistiky, štúdie apod.

Veľmi dôležitý je zoznam kľúčových slov, ktoré chceme v článku použiť. Kľúčové slová sú buď zadané alebo je ich voľba ponechaná na autorovi. V každom prípade je nutné vytvoriť si podrobný zoznam vrátane ďalších menej frekventovaných kľúčových slov (tzv. Long tail – špecifické výrazy, ktoré sú užívateľmi menej hľadané, ale vo výsledku môžu priniesť vyššiu efektivitu než zacielenie na vysoko konkurenčné slovo). Vhodné je doplniť zoznam aj o ďalšie kľúčové slová, ktoré sú príbuzné (napr. pre „piáno“ doplňte „klavír“ a pod.).

Titulok a perex

Prvé, čo potenciálny čitateľ zahliadne, je práve titulok. Venujte mu dostatočný priestor a kreativitu. Pozor, aby ste v titulku neklamali alebo uvádzali úplne mylné informácie (to nechajme bulvárnym plátkom) – ako seriózny autor ponúknite skutočné a pravdivé informácie.

Prvý odsek, často označovaný ako perex, je základným lákadlom. Ide o dve až tri vety, ktoré majú jediný cieľ: získať si čitateľa. Nebojte sa tak do perexu vytiahnuť to najlepšie, čo v článku máte. Spomeňte výsledok alebo zásadné informáciu.

V perexe ale neprezraďte všetko

Vzbuďte v čitateľovi záujem a nechajte ho dočítať článok až do konca.

Titulok aj perex dopĺňa rad autorov až ako posledný – po dopísaní vlastného článku. Z kvalitného obsahu sa perex pripraví skutočne veľmi ľahko.

Osnova a postupné písanie

Nielen zo svojej skúsenosti, ale aj na základe odporúčania iných odborníkov, je vhodné začať na článku pracovať postupne.

Nesnažte sa teda hneď prvú vetu napísať „na čisto“, ale robte si body osnovy. Tie rozveďte o ďalšie body, dopíšte zaujímavé vety a myšlienky. Urobte si sami malý brainstorming – píšte, čo vám napadne. Prejdite si prípadné zdroje a podklady.

Ak vám niečo napadne, rovno si to poznačte. Nezaoberajte sa pritom prípadnými preklepmi alebo zlou skladbou slov. K tomu sa dostanete neskôr. Dôležité je dostať poznámky a nápady z hlavy.

Usporiadajte osnovu, definujte rozsah

Prejdite si všetky vaše poznámky a zatrieďte si ich.

Vytvorte kapitoly a uveďte ich príznačnými nadpisy. Názov kapitoly by mal čitateľa jasne informovať o jej obsahu. Čitateľ tak môže ľahko preskočiť tie časti, ktoré pre neho nie sú zaujímavé. Celkovo potom uľahčujú orientáciu v rámci celého článku.

Všetky zostávajúce poznámky roztrieďte do príslušných kapitol. Ľahko tak získate hrubý prehľad o rozsahu. Ak je potreba, pripravte podnadpisy.

V tejto chvíli by mali byť všetky logicky súvisiace informácie pri sebe a čakajú len na dopísanie …

Urobte obsah 10x lepším

V dnešnej dobe plnej obsahu je kľúčové, aby váš obsah vynikol. Treba ho urobiť minimálne desaťkrát lepším, ako čokoľvek, čo na vašu tému je alebo by v blízkej budúcnosti mohlo byť publikované. Rozmýšľajte pri písaní nasledovne:

  • Niekto je všeobecný? Pridajte príklady.
  • Niekto niečo tvrdí? Pridajte argumenty, štatistiky, štúdie
  • Niekto len publikuje text? Pridajte obrázky a videá
  • Niekto použil jeden príklad? Použite rovno päť príkladov
  • Niekto je neobjektívny? Pridajte argumenty pre a proti
  • Niekto vyslovene zavádza? Ochráňte pred tým čitateľov

Niekoľko príkladov 10x obsahov:

Bielkovinová diéta: ako na ňu a dosiahnuť výsledky [+ jedálniček]

Čo je affiliate marketing, ako funguje a ako s ním zarobiť na Slovensku

Rozpíšte sa…

Konečne sa dostávame k tomu „búšeniu do klávesnice“, ktoré som spomínal v úvode. Áno, teraz je tá správna chvíľa – tvorte a rozpíšte sa…

Napíšte úvod ku kapitolám, rozšírte vaše poznámky, uvádzajte dáta, popisujte i predávajte. Čokoľvek len potrebujete. Píšte jasné a zrozumiteľné vety, vyvarujte sa komplikovaným súvetiam. Podľa cieľovej skupiny čitateľov voľte správne slová a úroveň odbornosti.

Nezabúdajte používať v texte adekvátne kľúčové slová v rozumnej miere. Kľúčové slovo umiestnené do každej vety rozhodne neprinesie lepší výsledok vo vyhľadávačoch.

Nebojte sa v texte odkazovať na zdroje aj ďalší zaujímavý obsah. Budete tak pôsobiť dôveryhodnejšie. Odkazujte tam, kde je potreba. Ak napíšete, že v tlačovej správe bolo … a neuvediete odkaz, nepôsobí to dobre. Vy ste mali tlačovú správu otvorenú, tak prečo tam nedať priamo odkaz? Čitateľ potom nemusí pracne dokument hľadať.

Urobte obsah interaktívnym

Je 21. storočie a internet a webové stránky už dávno pokročili. Navyše, ľudia sú na obsah stále náročnejší. Nielenže chcú obrázky, či dokonca videá, vhodné je využiť aj rôzne interaktívne prvky, ako napríklad nástroje alebo kalkulačky.

Je to veľmi jednoduché a dá sa to využiť v rôznych oblastiach. Napríklad finančný poradca vie mať v článku kalkulačku na výpočet nákladov na finančný úver. Firma na plastové okná môže mať v článku kalkulačku nákladov a pod.

Priam ideálne je to v oblasti cvičenia, kedy môžete ľuďom dať rôzne kalkulačky, napríklad:

Pre ľudí alebo vyhľadávače?

Čo si budeme hovoriť: chceme, aby náš článok bol vidieť. A najlepšie vo vyhľadávačoch a na popredných miestach. Často tak zvádza myšlienka písať texty pre roboty (vyhľadávače) a schválne im podstrkovať viac kľúčových slov, pridávať špeciálne kódy, tagy a iné praktiky.

Vedzte, že je to zbytočné. Vyhľadávače majú stále múdrejšie algoritmy a „podvody“ sú schopné ľahko odhaliť. Nielen, že nezískate lepšie pozície, ale môžete dostať aj penalizáciu. Preto vrelo odporúčam písať článok tak, aby bol čo najzaujímavejší pre skutočného čitateľa – pre ľudí.

To, čo je dobré pre ľudí, je dobré aj pre vyhľadávače.

Nechajte to odležať

Ak môžete, nechajte článok odležať – trebárs cez noc. Ráno si článok znova prečítajte a možno uvidíte viac 🙂 Je fajn zhliadnuť svoje dielo s istým odstupom. Môžete odhaliť veľa zásadných chýb, dokonca vám napadnú aj lepšie myšlienky.

3. naformátovať, upraviť, doladiť

Ak ste postupovali podľa môjho odporúčania, máte pravdepodobne hutný kus textu, ktorý nie je pre čitateľa nijako zaujímavý. Upravte ho a dolaďte tak, aby zaujímavým bol. Poradím vám pár fígľov.

Zásadnou chybou začínajúcich autorov je práve formátovanie a celkový vzhľad článku.

Odstráňte zbytočnosti

To, čo v texte byť nemusí, jednoducho zmažte. Nevadí, že sa dĺžka skráti. Prekusnitej fakt, že mažete niečo, čo ste to práve prácne napísali. Stále majte na mysli, že nudiť čitateľa nezaujímavými a dlhými pasážami nie je vaším cieľom. Vyhoďte zbytočná slová, bez ktorých by veta mala stále ten istý význam a vyvarujte sa frázam a klišé, ktoré ľudia nemajú radi (napr. „Vianoce klopú na dvere“ alebo „kuchyňa robí domov“).

Ak narazíte na časť, ktorá logicky do článku nepatrí – vyhoďte celý blok či kapitolu. 

Formátovanie

Celý článok teraz starostlivo naformátujte. Najprv definujte nadpisy všetkých úrovní. Čleňte text na odseky a nezabudnite na zvýraznenie textu: tučné písmo a kurzíva. Ak je to vhodné, použite zoznamy (číslovaný, nečíslovaný) a nebojte sa tabuliek.

Multimédiá

Doplňte článok o grafy, infografiku, fotografie, videá, screencasty a ďalší multimediálny obsah. Ak nemáte materiály v priamej súvislosti, doplňte článok o dekoračné fotografie – také, ktoré dodajú článku atmosféru. Nebojte sa vložiť veľký obrázok, ak je to vhodné.

Kontrola obsahu

Hovoríte pod titulkom o tom, čo je v ňom uvedené? Prečítajte si po sebe, čo ste napísali. Je to skutočne to, čo ste chceli povedať? Nemáte tam vecné chyby? Nehovoríte v rôznych pádoch a číslach? Používate rovnaké slová a označenie? Opravte prípadné preklepy. Overte si, či sa príliš neopakuje – či už ide slovné obraty či slová

Pošlite článok na korektúru, použite encyklopédiu, významový/synonymický slovník alebo slovník cudzích slov. V dosť prípadoch môže byť nápomocný aj Google.

4. publikujte a šírte svoj článok

Kam a akým spôsobom je už na vás. Väčšinou cez redakčný systém svojho blogu a mailom v podobe newsletteru a sociálnych sietí.

Pozornosť venujte aj tomu, kedy článok publikujete. Kedy sú vaši čitatelia aktívni? Dajte si pozor, aby ste nepublikovali v niečom tieni (keď čitatelia smerujú svoju pozornosť inam). Ak poznáte svoju cieľovú skupinu, potom pravdepodobne viete, kedy prichádzajú na váš web – využite to.

Pozor tiež na to, akým spôsobom si čitatelia váš článok prezrú: bude to na počítači, notebooku, iPade, mobile? 

5. upravte článok na základe spätnej väzby

Premýšľajte o tom, čo vám kto k článku povedal. Či už ide o kladné alebo negatívne hodnotenie, prijmite ho a zapracujte. Pokiaľ je potrebné, odpovedajte a reagujte v komentároch pod článkom.

Niektorý článok sa podarí viac, iný menej. To nevadí, tak to je.

Odporúčania, čo máte nabudúce urobiť lepšie (od niekoho, kto tomu rozumie, alebo je vaším cieľovým čitateľom), zvážte, zapracujte alebo sa poučte do budúcna.